دست نوشته های وکیل
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آذر 1399
نمونه لایحه دفاعیه - جعل ویزا

 نمونه لایحه دفاعیه - جعل ویزا

با گسترش قصد مهاجرت تمایل به داشتن ویزا برای ورود به کشورهای معتبر بسیار بالا گرفته است. متاسفانه هنورز هم هستند کسانی که تصور می کنند می توان با ویزای جعلی وارد کشورهای پیشرفته اروپایی شد در حالی که با وجود تکنولوژی های پیشرفته این امکان به طور کامل  صد در صد منتفی گردیده است. در پرونده ای که در ادامه لایحه دفاعیه آن را ملاحظه می کنید شخصی به این نیت به جاعل ویزا مراجعه نموده و جاعل که در کشور خارجی سکونت داشته از متقاضی جعل می خواهد که دستمزد وی را از طریق صراف برای او بفرستد. متقاضی نیز پس از استفاده از ویزا در همان فرودگاه تهران جعلی بودن ویزای وی تشخیص داده شده و دستگیر می شود و در مرحله بازجویی خود را یک قربانی بی اطلاع معرفی نموده و مدعی می شود پول را به حساب شخصی بنام مهران ریخته و در این پروسه کارمند مهران پس از تماس و درخواست به او شماره حساب داده و عجیب اینجاست که او نامی از احسان بعنوان جاعل نمی آورد. پر واضح است که خود متقاضی می دانسته مهران صراف است ولی به طمع پس گرفتن پول از او تلاش می کند بار را بر دوش او بیاندازد. متاسفانه قاضی محترم هم در مقابل فهم و تشخیص مهران بعنوان صراف و شخص بی خبر از این ماجرا و فاقد هر نوع سوء نیت امتناع و مقاومت می نماید. اما در هر حال این پرونده منجر به صدور حکم برائت برای موکل ما (مهران و کارمند صرافی وی) در دادگاه گردید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2244

جعل ویزا

 

لایحه دفاعیه جعل و معاونت در جعل ویزا

ریاست محترم شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه 9

با سلام و تقدیم احترام

در خصوص پرونده کلاسه .... باعنایت به توضیحات داده شده در جلسه مورخ ..... و با توجه به دستور حضرتعالی مبنی بر ارائه دلیل درخصوص اشتغال موکل و نیز شخص آقای مهران .... به حرفه صرافی در کشور آلمان و ضمن ارائه مدارک و دلایل لازم، مطالب ذیل را نیز جهت تشخیص ذهن آن مقام به عرض می رسانم :

 

1- با توجه به اظهارات متهمین در کلیه ی مراحل انتظامی و قضایی، می توان به طور کلی مساله را به این شرح داد که فردی به نام صابر .... به جهت اخذ ویزای شنگن به آقای محمد .... مراجعه نموده و مبلغ 15میلیون تومان به حساب ایشان واریز می کنند تا آقای محمد ..... با همکاری دوستانش بایست از طریق سفارت خانه ی کشور مقصد در ایران گیرد، آقای محمد ..... وی را مجاب  می کند که بدون دردسر و در مدت کوتاهی می تواند به دوستانش بسپارد برای او ویزا تهیه و ارسال نمایند البته مشروط به این که مبلغ 15 میلیون تومان به حساب وی واریز شود. به این ترتیب که قسط اول آن را در ابتدای قرارداد و قسط دوم پس از تهیه و ارسال ویزا پرداخت گردد.

2- پیرو این قرارداد،آقای محمد ..... مبلغ 8 میلیون و500 هزار تومان را بحساب فردی به نام محمد .... ارشد که بنا به اظهارات ایشان با تهیه کننده ی ویزا (آقای احسان ....) دوست و آشنا بوده واریز می کند و در واقع این پرداخت چیزی جز دستمزد ایشان نیست.

3- آقای محمد .... با تهیه کننده ی ویزا که فردی به نام احسان ..... است تماس گرفته و به وی می گوید که برای آقای صابر ..... ویزا تهیه کند. (لازم به ذکر است که پیش از این ماجرا،آقای محمد ..... با آقای احسان ..... برای اخذ ویزای تحصیلی فرزندش(رضا ....) قرارداد داشته اند. بنابراین دوستی این دو مسبوق به سابق است)

4- پس از آن که ویزا تهیه شد آقای احسان ..... به آقای محمد .... اطلاع می دهد که از طریق پیک مدارک دستش می رسد. این مدارک بنا به گفته ی آقای محمد .... در خیابان فردوسی در تهران تحویل آقای محمد .... می گردد. به این ترتیب، قسط دوم، که مبلغ 6 میلیون و سیصد هزار تومان بوده از طریق آقای محمد .... به حساب صرافی ... که مدیریت آن را فردی به نام مهران .....  برعهده دارند،حواله می گردد و آقای میثم ... مطابق معمول تمام صرافی ها پس از دریافت تصویر فیش بانک واریز وجه، پرداخت آن را تأیید نموده و شعبه آلمان پول را به آقای احسان ..... پرداخت می کند.در فیش حواله قید گردیده است که ارز تبدیل شده به فردی به نام احسان ... تحویل داده شود.(پیوست شماره 1)

5- پس از ارسال مدارک و تحویل آن به آقای صابر ....، وی هنگام خروج از کشور با ایراد مامورین فرودگاه مبنی بر احتمال جعلی بودن مواجه می گردد که با استعلام صورت گرفته جعلی بودن آن محرز می گردد.

بنابر مطالب ذکر شده مسلم است که موکل اینجانبان(آقای میثم ....) تنها کاری که انجام داده این بوده است که،تایید می کنند که پول به حساب آقای مهران .... واریز شده و بنابراین وجه لازم،به صورت کرون (واحدپول آلمان) به فردی که در فیش پرداختی نامش مشخص شده تحویل می گردد. این مساله که اصلا موضوع پرداخت پول چه بوده و چه کسی و چرا قصد تبدیل ریال به کرون داشته است هم برای موکل فاقد اهمیت بوده و هم این که اساسا کسی در این خصوص سوال نمی کند که چه کسی، چرا و به چه دلیلی قصد تبدیل ارز دارد و دریافت کننده ی ارز کیست.ضمن این که در فیش های پرداختی از قبل مشخص شده است که آقای مهران .... پول های تبدیل شده را به چه کسی پرداخت نماید (به آقای احسان ....). بدین ترتیب، اساساً مقصرین این پرونده تمام کسانی هستند که 15 میلیون پرداخت شده توسط آقای صابر .... را دراختیار گرفته اند. هیچ یک از متهمین در مورد وجود پولی(غیر از دستمزد عملیات صرافی) نزد موکل سخنی به میان نیاورده اند. به عبارت دیگر،15 میلیون موصوف بین تهیه کنندگان جعل و آقایان محمد .... و سامان .... تقسیم شده است و هیچ مقداری از آن در ید موکل این جانبان نبوده و نمی باشد. نبود هیچ مبلغی از مبلغ موصوف در دست موکل نشان دهنده ی این است که ایشان مانند هر تبدیل کننده ی پول با حسن نیتی تنها دستمزد صرافی خود را اخذ کرده اند.

بنا به اظهارات کلیه ی متهمین عمل جعل را دو نفر به نام احسان .... و رحیم .... انجام داده اند. به این ترتیب معاونین جرم جعل کسانی هستند که مباشرین جعل را یاری رسانده اند (اعم از معرفی مباشرین،ایجاد هماهنگی بین معاونین و مباشرین، برقراری تماس با مباشرین، اخذ ویزا از تهیه کنندگان آن، ارائه آن به متقاضی ویزا و....) مطالعه ی دقیق پرونده نشان می دهد که تمامی این اقدامات توسط دو نفر یعنی آقایان محمد .... و سامان .... انجام گرفته است.

عنصر مادی معاونت در این پرونده عبارتند از:

تحریک مستقیم و موثر آقای صابر .... به اخذ ویزای غیرقانونی

مذاکراه با تهیه کننده ی ویزای غیرقانونی از طریق ایمیل و تماس تلفنی

انعقاد قرارداد مالی با متقاضی ویزا

تحویل گرفتن ویزای تهیه شده توسط جاعل و ارائه ی آن به متقاضی ویزا در ایران در خیابان فردوسی؛ بدین ترتیب افرادی که عناصر مادی معاونت را مرتکب شده اند عبارتند از:

آقای محمد .....  نامبرده با آقای احسان ..... که بنا به گفته ی او عمل جعل را آقای احسان ..... به همراه فرد دیگری به نام رحیم ..... انجام داده اند، در اتباط بوده و قبل از این مساله نیز برای فرزند خود از طریق آقای احسان ..... اقدام به تهیه ویزای غیرقانونی تحصیلی،کرده اند.ایشان خود اعتراف دارند که برای ویزای تحصیلی باید دعوت نامه از یک دانشگاه معتبر آلمان داشت و چون نتوانسته بود برای فرزندش این دعوت نامه را تهیه کند بنابراین به طریق غیرقانونی اقدام به اخذ ویزا از طریق آقای احسان ..... کرده اند. وکیل ایشان اظهار داشته اند:موکل اقدام به اخذ ویزای دیگرمشابه با ویزای پرونده موصوف کرده اند.هنگامی که این ویزاها غیرقانونی و جعلی است بنابراین اقدام به اخذ هر ویزایی مشابه ویزای این پرونده نیز غیرقانونی است.

لازم به ذکر است که پس از فاش شدن موضوع ویزای این پرونده،و زمانی که آقای محمد .... یقین حاصل کردند که مساله ی ویزای فرزندش هم برایش دردسرساز می شود و تقاضای این ویزا توسط ایشان حتما برای مامورین دولتی محرز می گردد، با مامورین انتظامی همکاری کرده تا شاید بتواند حسن نیت خود را اثبات کند. در حالی که می دانست اخذ این گونه ویزاها غیرقانونی است.

در خصوص ویزای آقای صابر .... نیز آقای محمد .... به همراه آقای سامان .... با بیان این که اخذ ویزا از سفارت مشکل است و زمان زیادی می طلبد و نیز این موضوع که درخواست ویزای آقای صابر ..... بنا به اظهارات وکیل آقای محمد .... و سامان ... دو مرتبه رد شده بود، آقای صابر .... را تحریک و تطمیع می نمایند تا مبلغی هنگفتی بابت دستمزد پرداخت نمایند. در دفاعیات وکیل ایشان امده است که موکل ایشان زیر نظر ماموران اقدام به اخذ ویزای دیگری کرده اند. این در حالی است که این مساله بعد از فاش شدن قضیه ویزای جعلی آقای صابر .... اتفاق افتاده است چرا قبل از دستگیری آقای صابر .... با پلیس همکاری نکرده اند؟

شغل آقای سامان .... کارهای مربوط به فتوکپی شرکت بیمه مسافرتی جنب سفارت آلمان بوده است و طبیعی است دریافت مبلغ 8 میلیون و پانصد هزار تومان با همکاری آقای محمد .... با شغل ایشان در تناسب نیست. اساسا ًباید روشن گردد که غیر از 6 میلیون و سیصد هزار تومانی که از طریق حساب مهران .... به آقای احسان .... داده شده است باقی مبالغ در دست چه کسانی است.طبق اظهارات آقای صابر .... فرد مبنی بر این که آقای سامان .... از من مبلغ 15 میلیون به جهت گرفتن ویزای کار برای کشور آلمان خواستار شدند و از من مدارکی مانند پاسپورت و مدارک شناسایی خواستند نشان می دهد که آغاز گر پرونده ی حاضر آقای سامان .... می باشند. باز پس دادن پول و همکاری با ماموران دولتی تنها یک جهت محففه می باشد و نه علت موجهه ی جرم!!!

دادیار محترم، بنا به مراتب مذکور و مدارک پیوست و توضیحات داده شده و اظهارات مذکور در پرونده عمل موکل اینجانبان (آقای میثم ....) با هیچ یک از جرایم مندرج در قوانین کیفری منطبق نیست وایشان هیچ اطلاعی و هیچ سوء نیتی و هیچ قصه مجرمانه ای نداشته اند و اساساً هیچ کاری انجام نداده اند و آقای میثم ..... فقط کارمند صرافی .... در ایران است و دیگر هیچ و آقای مهران .... هم فقط صراف بوده اند که پول جهت رساند را به عامل جعل به حساب صرافی ایشان واریز شده است و تقاضای صدور حکم برائت ایشان را خواستاریم.

وکیل مسعود محمدی

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص شکایت جعل و کلاهبرداری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دانلود کارت ویزیت

کلیک نمایید