دست نوشته های وکیل
تاریخ انتشار: شنبه 13 دی 1399
لایحه - هبه و بخشش منزل مسکونی بابت مهریه

 لایحه - هبه و بخشش منزل مسکونی بابت مهریه

بسیار اتفاق می افتد که مرد (زوج) در طول زندگی مشترک به دلایل مختلف به طور مجانی در قالب عقد صلح یا هبه (بخشش) و به طور قطعی قسمتی یا تمام اموال خود را به زن (زوجه) منتقل می نماید. پس از حصول اختلاف بین زوجین و مطالبه مهریه از سوی زن طبیعتاً مرد مایل نیست در حالیکه قبلاً اموالی را به نام زن کرده یا به وی بخشیده است، به وی مهریه هم بدهد. دفاع متداول و رایج این است که مرد مدعی می شود که بخشش و انتقال و تملیک مال بابت قسمتی یا تمام مهریه بوده است، این دفاع یا ادعا با عکس العمل های متفاوتی از سوی قضات دادگاه خانواده مواجه می شود و در بیشتر مواقع قضات و محاکم چنین ادعایی را نمی پذیرند اگر در زمان انتقال مال تصریحی به اینکه بابت مهریه است نشده باشد. با این وجود در صورت مراجعه به یک وکیل دادگستری با تجربه در زمینه دعاوی خانواده، حقوقی و مسلط به قراردادها راه حل های دیگری نیز در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مرد و جلوگیری از تعلق هر دوی مال بخشیده شده و مهریه به زن در این فرض وجود دارد و به شما معرفی خواهد شد. در ادامه نمونه یک لایحه دفاعیه در خصوص دفاع مرد راجع به هبه و بخشش ملک و محاسبه آن بابت مهریه آورده شده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2226

هبه خانه بابت مهریه

 

لایحه دفاعیه - هبه آپارتمان بابت مهریه

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه تجدیدنظر

با سلام و تقدیم احترام

اینجانب وحید .... مراتب ایرادات و اعتراض به دادنامه های شماره .... و .... صادره از شعبه 274 دادگاه عمومی حقوقی (خانواده) مجتمع قضائی شهید مفتح را حضورتان اعلام و تقاضای نقض دادنامه های مذکور را با توجه به دلائل ذیل از محضرتان استدعا دارم:

1- تجدیدنظرخوانده محترم مدارک پیوستی به دادخواست بدوی شان را برابر با اصل ننموده و به آنها تمبر 200 تومانی الصاق ننموده اند این مدارک مربوط به صفحه اول و دوم شناسنامه تجدیدنظرخوانده و رونوشت سند نکاحیه است که متأسفانه دادگاه محترم بدوی علی رغم تکلیف در کنترل نواقص دادخواست و ابلاغ به خواهان ، به این تکلیف خود عمل نکرده و پرونده بدوی ناقص به جریان افتاده است و متأسفانه در پرونده برگه ای مربوط به اینکه دادخواست و ضمائم آن تکمیل است به چشم می خورد که ناشی از بی دقتی در انجام این امر بوده است لذا اعلام به تجدیدنظرخوانده جهت رفع نقص پرونده ضروری به نظر می رسد.

2- اینجانب در مقابل دینی که بابت مهریه به همسرم داشته ام، در تاریخ 86/05/21 سه دانگ از منزل مسکونی ام به پلاک ثبتی .... را با سند رسمی به ایشان منتقل کرده ام. با عنایت به تصریح ماده 265 قانون مدنی که بیان می دارد: هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است ، (و نیز با تنقیح مناط از ماده 282 قانون مدنی که بیان می دارد: اگر کسی به یک نفر دیون متعدد داشته باشد تشخیص اینکه تأدیه از بابت کدام دین است با مدیون می باشد) به خوبی روشن می گردد که :

اولاً وقتی زوج 150 سکه به همسرش بدهکار است و بعد از استقرار دین اقدام به دادن مالی به وی می کند، این پرداخت ظهور در ادای دین دارد و در مقام اختلاف نیز بر اساس ماده 282 قانون مدنی باید برای تفسیر و تعیین تکلیف به اراده مدیون و پرداخت کننده رجوع شود. قضات محترم دادگاه تجدیدنظر نیز به خوبی بر این امر واقفند که در عرف نیز به عنوان مثال وقتی فردی به دیگری 150 هزار تومان بدهکار است و مثلاً 50 هزار تومان به دائن پرداخت می کند بعداً دائن نمی تواند با این استدلال که 50 هزار تومان داده شده از بابت هبه بوده مطالبه 150 هزار تومان کند و عرف این مطالبه و استدلال را با دید تمسخر می نگرد و می گوید این بی معنی است که فرد بدهکار علی رغم بدهی اش بیاید دست و دلبازی کند و به دائنش چیزی هبه کند بلکه عرف هرگونه پرداخت از جانب بدهکار را با عنوان ادای دین می نگرد و عکس این مطلب مخالف ظهور بوده و نیاز به تصریح دارد. لذا تقاضای نقض دادنامه بدوی را از آن مقام محترم دارد.

3- ملک پلاک ثبتی ... را اینجانب با هزینه ای که خواهرم در اختیارم گذاشته بودند خریداری کرده ام و سه دانگ آن را به نام همسرم خانم نصیبه .... در مقابل قسمتی از مهریه سند تنظیم نموده ام و این مبالغ طی چک طلائی بانک سپه به شماره .... مورخ 30/3/85 به مبلغ 5 میلیون تومان و چک بانک سپه به شماره ..... و چک بانک تجارت به شماره ...... جمعاً به مبلغ یازده میلیون از حساب خانمها حمیرا ..... و مریم .... پرداخت گردیده است و شهود تعرفه شده به شرح ذیل حاضر به شهادت هستند.

لذا از محضر قضات محترم تجدیدنظر مستدعی است تا با دقت کامل و ادای استماع شهادت شهود، جهت احقاق حق اینجانب تصمیم مقتضی را اتخاذ فرمایند.

اسامی و آدرس شهود مطلع از جریان و علت انتقال سه دانگ ملک موصوف الذکر، به واخوانده محترم به شرح ذیل حضورتان معرفی می گردد تا در صورت لزوم اقدام قضائی مناسب را اتخاذ فرمائید.

خانم مریم ..... به نشانی تهران .میدان پونک

خانم حمیرا .... به نشانی شهریار.شهر اندیشه 

علیرضا ..... به نشانی تهران. میدان پونک

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دانلود کارت ویزیت

کلیک نمایید