دست نوشته های وکیل
تاریخ انتشار: شنبه 08 آذر 1399
نمونه لایحه دفاعیه اثبات جرم ترک انفاق

 نمونه لایحه دفاعیه اثبات جرم ترک انفاق

نپرداختن نفقه از سوی مرد صرفنظر از اینکه نفقه زوجه و همسر باشد یا نفقه اقارب و فرزندان، به حکم ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، جرم بوده و قابلیت تعقیب کیفری و اعمال مجازات دارد.این عمل و اعلام جرم علیه مسئول پرداخت نفقه، مانع از امکان مطالبه نفقه در دادگاه حقوقی نیست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 14363

جرم ترک انفاق

 

لایحه دفاعیه اثبات جرم ترک انفاق 

بسمه تعالی

ریاست محترم دادسرای                         

با سلام و عرض احترام

اینجانب به وکالت از خانم زهره ......... در خصوص پرونده شماره بایگانی ............ مراتب ذیل را به استحضار عالی میرسانم :

1- موکل و مشتکی عنه جناب آقای محمد ...........  در تاریخ 98/02/30 به عقد و ازدواج دائم یکدیگر در آمده اند (هنوز زندگی مشترک تشکیل نشده است) اما زوج از تاریخ مذکور تا کنون از پرداخت نفقه زوجه خودداری می نماید در حالیکه مطابق ماده 47 و 53 قانون حمایت خانواده و مواد 1106 و 1107 قانون مدنی به مجرد عقد ، زوج مکلف به پرداخت مبلغ نفقه یا تامین مصادیق نفقه اعم از خوراک ، پوشاک ، مسکن ، هزینه های درمان و .... است.

2- زوج تنها با ارائه فیش پرداختی موبایل مدعی پرداخت نفقه است ! صرف نظر از صحت و سقم ادعاهای ایشان ، این مبلغ واریزی جهت قبض موبایل که به گفته زوج پرداخت شده است نمی تواند مصداق برائت ذمه و رفع تکلیف زوج از پرداخت نفقه و جرم ترک انفاق  باشد چرا که به حکم ماده 267 از قانون مدنی پرداخت بدهی توسط  غیر مدیون نافذ نیست و فقط در صورتی پرداخت کننده میتواند به بدهکار مراجعه کند که از جانب وی اذن داشته باشد. ادعای مشتکی عنه دقیقا مصداق این حکم قانونی است. فردی ، بدهی دیگری ، به اداره مخابرات یا شرکت همراه اول را پرداخت نموده است بدون اینکه اذنی داشته باشد. صرف نظر از این؛ مگر بدهی موبایل چقدر است که مشتکی عنه با پرداخت آن ، خود را از پرداخت هزینه های خوراک و پوشاک و مسکن بری میداند.

3- مشتکی عنه همان طور که در لایحه وکیل ایشان آمده است و در جلسه شورا نیز بیان نموده اند فردی متمکن و مالدار است . از جمله این که فقط خودرو ایشان بیش از 3 میلیارد تومان ارزش دارد. ولی چنین فردی در یک دوره طولانی برای این که مبلغی برای شروع زندگی و مسکن که مهمترین مصداق نفقه است صرف نکند موکل را تحت فشار قرار داده است که پدرش را راضی کند به سکونت در یکی از طبقات منزل پدر موکل!

4- بعد از طرح شکواییه حاضر و تشکیل جلسه مصالحه در شورا ، مشتکی عنه دستپاچه و سراسیمه اقدام به ارسال اظهار نامه ای می نماید که خود را راغب به تمکین معرفی کند و در این اظهار نامه مکان بسیار پرت و دور از شهر تهران (جاده فشم به شمشک ، روستای........................) را معرفی می نماید صرف نظر از این که این مکان بسیار دور از تهران است (حدود هشتاد کیلومتر) اصلا برای زندگی و شب مانی مناسب نبوده و امکانات اولیه و در شان موکل را نیز ندارد . کاملا مشخص است که مشتکی عنه صرفا در جهت انحراف ذهن قاضی محترم و فرار از تکالیف خود و از باب رفع تکلیف اقدام به ارسال چنین اظهارنامه ای و معرفی چنین مکانی نموده است. این مراتب با در خواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف محل ، صورتجلسه شده و تقدیم حضور می گردد. از آن چه در صورتجلسه تامین دلیل آمده به خوبی بر می آید که این محل حتی مناسب برای یک فرد بومی آن منطقه هم نیست چه برسد به خانمی که در شهر زندگی کرده و نزد خانواده اش در شهر تهران و محل فرمانیه خواستگاری شده است!

جالب اینجاست که خود این فرد هم در همان محله زندگی می کند و عجیب است که چرادر این وضعیت باید منزلی در کوهستانهای شمال تهران، برای تمکین به همسر خود معرفی کند! از این رفتار به نتیجه ای جز قصد فریب دادگاه و وجود سوء نیت و فرار از تعهدات و تکالیف قانونی نمی توان گرفت. اگر ایشان راغب و قاصد به تمکین هستند چرا در یکسال و نیم گذشته کاری نکرده اند و چرا در آنجا و در آن مکان، در حالیکه هردو در شهر تهران و محله فرمانیه زندگی می کرده اند؟!

متاسفانه زوج طبق اظهار و اعلام موکل، فردی بسیار مادی است و مسائل مالی برای وی اهمیت فراوانی دارد و به نظر می رسد از همین منظر در طول تقریبا یک سال و نیم گذشته هیچ قدمی در راستای تامین نفقه همسر خود برنداشته و شاید هم آن را هزینه اضافی می داند!خالی از وجه نیست که دادگاه محترم بدانند که مشتکی عنه قبلا هم جهت فرار از تعهدات مالی قانون خود ، تنها 8 روز بعد از عقد ازدواج موکل را با اجبار به دفتر خانه اسناد رسمی برده و با تنظیم اقرار نامه، ایشان را به بخشش مهریه مجبور و ناچار نموده است.

با عنایت به مراتب فوق و مدارک پیوست و اوضاع و احوال مسلم، صدور دستور و تصمیم مقتضی به تعقیب و تحقیق جرم ترک انفاق مورد استدعاست.

 

جهت ارتباط با وکیل با تجربه دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019244

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دانلود کارت ویزیت

کلیک نمایید